2016. április 29., péntek

Kirándulás a kövek között

Bárnára érve ragyogó napsütés fogadott, egy igazi április közepi kánikula ígérete. Még sosem jártam itt, és meglepődve tapasztaltam, hogy várakozásommal ellentétben Bárna egyáltalán nem az a halódó kis zsákfalu, nem is tudom, miért hittem ezt, hanem egy rendezett, közepes nagyságú község, napelemparkos községházával, tiszta utcákkal, rendes házakkal, nagyon szép kis barokk templommal. És nem mellékesen csodás környezettel.

Napelempark és barokk templom

Előzetes terveim szerint Szepessy Gábor Karancs-Medves témájú könyvében leírt túrautakat készültem bejárni, Nagykő, Kiskő, Szérkő sorrendben (Szilváskő és Ejmiakő most kimaradt).
Útvonalterv a könyvből

A kohász kéken indultam el a Nagykő irányába, egy csupa süppedős homok borította mélyúton. Pólómat levetettem, hadd égessen a nap, égetett is rendesen. A tavaszi erdőnél, azt hiszem, nincsen szebb. Ilyenkor a hihetetlenül élénk zöld és illatos minden, virágoznak a fák, bokrok. Később, nyárra kissé megfáradnak már a színek, nem árasztanak olyan friss és üde hangulatot, mint ilyenkor, tavasz közepén.





Mélyutak 

Bárna környékének első nevezetessége Nagykő nem más, mint egy nem túlságosan magas (519 m) vulkáni eredetű (bazalt) kúp, melynek sziklás csúcsáról remek kilátás nyílik a Cserhát, a Karancs, a Mátra és a Bükk hegyeire, sőt jó időben az Alacsony- és Magas-Tátra is idesejlik. Szép és könnyen járható út vezet fel, amely körtúraként is bejárható, a kék háromszögön fel, a kéken vissza, vagy fordítva. 
Panoráma kilátás a Nagykőről




Táblák

 Innen visszasétáltam a kék kereszt elágazásig, és tovább a Kiskő felé, ahol Szepessy könyve szerint egy kincsrejtő barlang is megbújik. A gerincen vezető széles,  homokkal borított úton kellemes volt a séta. A Kiskő alatt kiépített nyársaló hely, újszerű rönkbútorokkal fogad, és egy információs tábla a barlang történetével. Mivel a barlangot valóban kincsrejtőnek hitték, egy Geyza nevű kalandor földbirtokos egyszer, vagy száz éve, három bányásszal tárót vágatott a sziklába, hogy a kincset megkeresse. A barlangnak egyébként persze volt természetes bejárata is, ma is megvan, föntről lehet beereszkedni vagy zuhanni. Azóta viszont így egy kényelmes vágaton keresztül is be lehet jutni. Nem sok minden van bent, egy viszonylag kicsi üreg,  amely egyszer régen, még az aktív vulkánok idején, tűzhányás közben keletkezett. Kincs nincs, illetve maga az egész hely egy kincs. A csúcsról itt is szép a kilátás a kövek: a Nagykő, Szérkő, Szilváskő felé, illetve a Mátra, a Bükk és a Karancs irányába. Meg ha nem figyelünk, be lehet esni a barlangba.
A kiskövi barlang táró bejárata

Itt lehet beesni a kiskövi barlangba

Kilátás a Kiskőről Nagykő felé

Kilátás a Kiskőről a Szérkő felé


Táblák

 Tovább indulva elhagytam a turistautat, és kiválasztva egy irányban kb. a Szér-kő felé tartó ösvényt, elindultam lefelé a hegyről. Az erdő csontszáraz volt, csak itt-ott, a patakok környékén akadt egy kevéske sár. Gombát találni esélyem sem volt, pedig készültem egy kis májusi pereszkére. A szemközti hegyvonulatra egy keskeny, kanyargós ösvény vitt fel, amely telis tele volt halott cserebogarakkal. Fura kis út volt, a nyomokból úgy tűnt, leginkább montisok és terepmotorosok használják.


Útközben egyszer csak
A nap egyre kegyetlenebbül tűzött, mármint áprilishoz képest, és a napsütés meg a sok homok látványa  egészen nyárias hangulatot varázsolt. A tetőre felérve a fáktól alaposan megkopasztott gerincen haladtam tovább Szérkő, illetve Bárna felé. A mély  völgyekből most is láncfűrészkórus zaja hallatszott.

Gömbkövek a tábla tövében
 Szérkőről sajnos semmilyen irányba nem lehet kilátni, viszont van ott egy szép nagy homokkőfal és található egy csomó gömbkő, teniszlabdányitól a focilabdányiig. Eddigre sajnos elfogyott a vizem is, mert a nap, ugye, égetett rendesen továbbra is. Innen ismét csak nincs messze Bárna, szépen lesétáltam az újra megtalált kék háromszögön. A faluban hűvös forrás fogadott, nagyon hálás voltam érte, mert egy kissé kitikkadtam már. És a templomhoz visszaérve véget ért a kirándulásom. Ide újra eljövök, ugye?
Járműpark Bárnán


Forrás Bárnán


Nincsenek megjegyzések: