2016. január 31., vasárnap

Téli Mátra (M) TT 2016

És felvirradt az első idei teljesítménytúra napja (a múlt heti Bükki Kihívást nem számítva). A Téli Mátra talán a legnépszerűbb túra mind közül, a résztvevők száma  az összes távot számítva több ezerre rúg. Ez körülbelül azt jelenti, hogy a túrázók szinte élő láncot alkothatnának a túraútvonalon, tehát ez sem az az esemény, ahol az ember csöndben elmélkedve elmélyedhetne a természet szépségeiben. De ki akarna ilyet tenni egy teljesítménytúrán? Mátrafüred felé az út szélén parkoló autók sora, mint egyfajta előzetes tömegindikátor, szinte Gyöngyösig ért. Mi viszonylag jó helyen, a kihalt Avar szálló parkolójában, a rajt-cél-területtől kb. egy kilométerre találtunk helyet. A rajt felé közeledve túrázók tömegei áramlottak velünk szembe, mintha egy május elsejei felvonuláson próbáltunk volna meg lázadóként a ellenkező irányba vonulni. A szervezők viszont igen jól kezelték ezt az emberbőséget, a regisztráció és a rajt csak pár percet vett igénybe, és máris sodródhattunk az áradattal az erdő irányába. Az út az előzetes várakozásoknak megfelelően igen sáros volt (hiszen mostanában szinte folyton esett az eső). Némi télies jelleget csak a sár alatt sok helyen megbúvó jégpáncél (korábbi havazások rejtőzködő maradványa) mutatott. Nem volt hideg, plusz egy-két fok lehetett, általában köd volt, de itt-ott a nap is kisütött néha. Lajosházáig csak a Cserkő-bánya látványa, illetve a peremén vezető turistaút jelentett némi érdekességet. Ez után azonban valóban izgalmas helyek következtek, ez az út, a Nagy-völgyben vezető Z+ sok-sok nagyszerű patakátkelést kínál, gerendán, köveken, zuhatagokon át.
Átmászik

Átért

Aztán a Vörösmarty-turistaházig megint csak sár, sok sár. Az ellenőrzőpontokon egyébként a várakozásoknak megfelelően mindig százas nagyságrendű tömeg evett-ivott, mintha egy-egy hatalmas piknikbe csöppentünk volna. A szervezők egyfolytában jöttek-mentek a teás kancsókkal, és egyre csak töltögették a meleg teát a sosem csökkenő hosszúságú sorokat alkotó túrázók bögréibe: hektószámra főzhették a teát, mert szerencsére nem látszott kifogyni a készlet.
Pihenő a Vörösmarty TH kertjében

A Pisztrángos-tó felé vezető út természeténél fogva mindig mocsaras, most sem volt ez másképp, de máskor legalább a Kékesre menet a  hó leszedi a bakancsra tapadt sarat. Hó azonban most mutatóban sem nagyon akadt, A Pisztrángosnál konstatáltuk, hogy a szintidő peremén egyensúlyozunk, ebben a tempóban valószínűleg beérünk, de az is lehet, hogy nem.

Zsíroskenyér a Pisztángos-tónál

Ez Rozit annyira fellelkesítette, hogy a hegymenetben szinte alig tudtam tartani vele a lépést. Talán az ellenőrző állomásnál elfogyasztott zsíros kenyér segített, felfelé a meredek oldalban sorra hagytuk el a túratársakat. A csúcsra érve kissé visszavettünk a lendületből, főleg, mert az ellenőrző pont előtt hosszú sor kanyargott, és legalább öt percet ácsorogtunk, mire bejutottunk a pecsétet kezelő munkatárs színe elé.
Csúcsfotó teával

Csúcsvideó

Az időből behoztunk legalább negyed órát, viszont el kellett menni vécére, így aztán lesétáltunk a szanatóriumba, ahol tiszta  vécé található, és ahol, a kitérő miatt így vissza is adtuk azt a negyed órát. A Kékesen sem nagyon volt hó. A sípályán még csak-csak, másutt azonban semmi, illetve helyette sár.
Sár és sor az embersűrűs vadonban

Még sár

A Kékesről lefelé a csúszós ösvényeken néha meg-megakasztotta a forgalmat egy-egy nehezebben vagy túl óvatosan mozgó túratárs, olyankor egész rendes tömeg torlódott fel, mivel ezeken a helyeken nem lehet kerülni, olyan szűk a hely.  Egy helyen mentők ápoltak egy lába töröttnek látszó hölgyet, és ránk szóltak, hogy ne kapkodjunk, mert a sár alatt csupa jég minden. Végül lazán, a szintidőn belül több mint negyed órával beértünk. 9:22-kor indultunk és 16:05-kor érkeztünk, a szintidő 7 óra volt, a táv 25,2 km. Átvettük a jól megérdemelt jelvényt és oklevelet, aztán elmentem a kocsiért. Hazafelé még beugrottunk a Farkasmályi 23-as számú pincébe, hogy vegyünk valami finomat estére, mert azt nem érdemes kihagyni, ha erre járunk.

Útvonal
(a mi gps-ünk kicsit másképp mér, mint a hivatalos)

Évus írta...

Gratulálok, ügyesek vagytok! :-)